Dagkalender

De jongste lezers onder ons zijn amper aan hun eigen geschiedenis begonnen. De iets ouderen hebben al wat meer data en bagage gestockeerd. In de 21ste eeuw leven enkel met zijn eigen geschiedenis zou wat povertjes zijn. Je geraakt er de deur niet mee uit. Daarvoor zijn er teveel laptops, databanken en andere wereldwijde webben die ons strikken. Wie zou willen leven of desnoods overleven enkel met zijn eigen selfie wordt uitgegomd in de geschiedenis.

Zo is ook een geloofsgemeenschap. Haar geschiedenis kan geen opeenhoping van selfies zijn maar een album van vastgelegde interacties. Teambuilding, vroeger ook wel gemeenschapsopbouw genoemd. Leeft niet in elke mens, zeker voor een christen, de droom om tijdens zijn leven een of meerdere stenen verlegd te hebben in deze rivier op aarde?

En dan gaat het hopelijk niet enkel over die éne steen die van ons overblijft op de Gedachtenisweide.

Een geloofsgemeenschap die haar toekomst hoopvol tegemoet ziet, zal haar geschiedenis niet verloochenen. Een team wordt gebuild gewoon door een gemeenschap uit te bouwen, om het eens op zijn tautologisch uit te drukken.

Hiervoor creëren wij een nieuwe rubriek 'De Historische Dagkalender'. Wat je wekelijks te lezen krijgt is het resultaat van wat grasduinen in het archief, zowel het historische als het meer hedendaagse archief van de Don Boscoparochie. Elk menselijk opzoekingswerk is onvolledig of onaf. Zo ook dit werk. Het onaffe resultaat vind je week na week in deze nieuwe rubriek 'ik heb een steen verlegd'.

Aanvullingen en verbeteringen maar ook een vraag om iets te schrappen uit De Historische Dagkalender kan best via info@parochiesinbeweging.be

Onderstaande documenten bevinden zich in Google-Doc's.  Volgens Google werken de linken enkel met Google Chrome (en Microsoft Edge)

Januari

Mei