Huwen - Relatiepastoraal

KERKELIJK TROUWEN IN DE REGIO

Regionaal Onthaalcentrum voor Verloofden "Zennevallei-Pajottenland",

Alsembergsesteenweg 130 te 1501 Buizingen

Graag contact opnemen voor een eerste afspraak als je kerkelijk wenst te trouwen in één van de kerken van onze pastorale zone Halle.

Tussen een eerste contact en de huwelijksdatum voorzie je best een periode van ongeveer 6 maanden.

1.     Hoe maak je een afspraak ?

Je kan mailen naar relatiepastoraalhalle@gmail.com

Je kan bellen naar 0498 34 86 73 - na 18:00u

Het algemeen secretariaat is te bereiken

op dinsdag tussen 9:00u en 14:00u of vrijdag tussen 9:00u en 12:00u

- via het telefoonnummer 02.356.77.71 ( E-mail : donboscobuizingen@gmail.com )

- ter plaatse: Alsembergsesteenweg 130 te 1501 Buizingen.

2.   De voorbereiding bestaat uit drie stappen:

-Een gesprek met een koppel in het onthaalcentrum als eerste stap.

-Een of andere relatie- of verloofdendag of weekend.

-Een gesprek met de priester/voorganger die in de viering voorgaat.

Wil je meer weten over één van volgende onderwerpen,

klik dan hieronder op de lijn van jouw keuze:

Viering 1  -    Viering 2    -   Viering 3

3. De ploeg die de verloofdenpastoraal coördineert, bestaat uit:

Onthaalcentrum voor verloofden:

Hugo en Kristel Stegen-Stoffels  E-mail: hugo.stegen@pandora.be

Verloofden- en Relatiedagen:

Luc en Els Christiaens-Paridaens  E-mail: christiaensparidaens@telenet.be

DE SPIRIT

Vier koppels zorgen op dit ogenblik voor de ploegspirit van deze Relatiedagen. Telkens met twee koppels begeleiden zij de jonge trouwers. Per jaar zijn er een drietal Relatiedagen gepland.

Deze begeleidende koppels zijn: Luc en Els, Bart en Nancy, Jan en Mariël, Ilse en Kris.

Maar ook de koppels die zorgen voor het onthaal zorgen mee voor de nodige spirit.  Hier mogen we momenteel tellen op Kristel en Hugo,  Greetje en Danny,  Chris en Marc, Rita en Pascal, Anne en Walter.

VAN HET EEN KOMT HET ANDER

De ploeg van het Verloofdenonthaal en van de Relatiedagen vormen samen 'het koppel' dat de huwelijkspastoraal draagt in onze regio. Niet vanuit Halle maar van overal in Vlaams-Brabant vinden trouwers de weg naar dit centrum. Ze ontmoeten er geen structuren maar mensen, koppels zoals zij. Mensen bemoedigen elkaar en bieden elkaar zo een eerlijke kans om hun gezin dàt te bieden wat ieder van binnen droomt. De ploeg van gezinspastoraal is ook een echte ploeg. Dat merk je elk jaar opnieuw wanneer de gehele ploeg, met kinderen en een schare van baby-sitters, op vormingsweekend gaat naar Oostmalle. Maar het deint ook uit.

Vanuit deze ploeg ontstonden de 'Jonggezinde Vieringen' die elke laatste zondag van de maand doorgaan in de Don Boscokerk.

Trouwen in de kerk is meer dan één dag feest.

Trouwen in de kerk is geen instelling maar een ingesteldheid,

elke dag opnieuw.

En hoe meer hoogdagen we maken hoe mooier de relatie in het koppel, met de kinderen en met al die andere jonge koppels rondom ons.

Daar gaan we voor.

4. Andere gezinspastorale diensten binnen ons centrum te Buizingen zijn:

Klimop: werking voor alleenstaanden (weduwen, weduwnaars en echtgescheidenen)

Dit Regionaal Onthaalcentrum voor Verloofden is een van de vier Regionale Centra

voor Verloofden van het Vicariaat Vlaams-Brabant in het Aartsbisdom Mechelen-Brussel

5. Enkele sfeerfoto's